Oplæg og debat
Vil du høre mere om #Stoltlandmand

Skal du være er en StoltLandmand?

Inspiration og debat

StoltLandmand er en uafhængig forening, der har en tydelig holdning til landmandskommunikation. Vi deltager aktivt i debatten om, hvordan den moderne landmand bør kommunikere.


L&F skal tage flere hensyn til en bred vifte af stakeholders i sin kommunikation, og det sætter en naturlig begrænsning for hvor skarp og tydelig brancheforeningen kan være i visse situationer. I sådanne tilfælde kan StoltLandmand træde til, og indirekte tale L&Fs sag hvad enten det er via inspirationsoplæg om kommunikation eller via debatter, klummer eller lign.

Kim Kjær Knudsen, Allindemaglegård
"Kommunikation er vigtigere end nogensinde, fordi vi på landet spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling og i produktionen af gode fødevarer. For at fremtidens landmænd skal lykkes i denne rolle, er det centralt, at vi kommunikerer om vores arbejde og de initiativer, vi tager. Vi skal formidle dette til naboer, kunder, leverandører og omverdenen, og det skal tænkes ind i hverdagen,” fortæller Kim Kjær Knudsen og fortsætter: ”Jeg oplever ikke, at der skal meget til. Når jeg har besøg fra skoler eller naboer og viser bedriften frem, bliver folk altid positivt overraskede. De vidste ikke, at den grønne omstilling fylder så meget i vores erhverv, eller hvor meget vi arbejder med dyrevelfærd og medarbejdervelfærd."

Kim Kjær Knudsen driver med familien landbrug i Danmark og Sverige og har knap 100 ansatte. De producerer årligt 190.000 slagtesvin og 160.000 smågrise, der sælges ved 30 kg. Slagtegrisene leveres til Danish Crown. Kjær Knudsen råder over 1700 hektar, der primært bruges til produktion af eget foder.
Hvordan bruger I initiativet Stoltlandmand i jeres arbejde, og hvad er din motivation for at deltage?

"Jeg er medlem af Stoltlandmand som en konsekvens af den strukturudvikling, der sker i landbruget. Det er ikke længere nok at tale med to-tre naboer om vores passion og dygtighed – vi skal kommunikere til alle naboer og til hele omverdenen for at bygge bro mellem erhvervet og samfundet omkring os. Jeg ser kommunikation som en grundlæggende kompetence i et moderne landbrug, på lige fod med markplaner og medarbejderpleje. Samtidig giver Stoltlandmand et stærkt netværk, hvor vi kan dele erfaringer og lære af hinanden. Det kræver fælles fodslag at skabe den tillid til erhvervet, der kan bringe hele værdikæden fremad. Det er en forudsætning for at erhvervet trives, at vi indtænker kommunikation i vores virksomheds dagligdag. Det kan Stoltlandmand hjælpe til med”
Made on
Tilda