Overskudskommunikation
Hvad er overskuds-kommunikation og hvad er underskudskommunikation
Overskudskommunikation for landmænd har 4 formål
Nuancere den stereotype opfattelse af landmanden:
Landmænd lever af og med naturen, og der arbejdes konstant med en bæredygtig balance mellem naturhensyn og den kommercielle forretning.
Danne og uddanne:
Færre og færre mennesker har en relation til landet og et indgående kendskab til landbruget. Den enkelte landmands ansvar er at skabe kommunikation, der danner og uddanner.
Begejstre:
For mange er det at være landmand en livsstil, og der er en stor stolthed over erhvervet, som ofte bliver gemt væk, når landmænd kommunikerer. Begejstring smitter, og landmandskommunikation skal have ild i øjnene.
Skabe uafhængighed via gensidig afhængighed:
Landbruget skal skabe relationer. Det er nemt at kritisere en modpart, som du ikke har relation til. Vejen til landbrugets uafhængighed (license to operate) sker via gensidig afhængighed (forpligtende relationer). Landbruget og den enkelte landmand har derfor et ansvar for konstant at tilbyde konstruktive samarbejder.
  • Personlig

    frem for upersonlig


    Dine historier handler om dig. Det skal skinne igennem, at du er stolt af at være landmand.

  • Løsningsorienteret

    frem for begrænsningsfokuseret


    Du skal fortælle, hvordan du som landmand skaber løsninger og kan gøre en forskel.

  • Proaktiv

    frem for reaktiv


    Du skal proaktivt fortælle om dig og din bedrift. Du skal ikke vente på, at der er nogen, der spørger.

  • Overskud

    frem for underskud


    Du skal altid kommunikere med overskud og tålmodighed.

  • Ydmyg

    frem for bedrevidende


    Du skal danne og uddanne mennesker, og du skal anerkende snarere end affeje bekymringer.

  • Nysgerrig

    frem for selvtilfreds


    Du skal aktivt sikre, at din fortælling bredes ud til flere mennesker, så du ikke taler til de samme hele tiden.

Made on
Tilda